عبارت "لانفرق بین احد منهم; ما در میان آنها فرق نمیگذاریم" در آیة شریف مورد اشاره در پرسش، برابری درجه و مقام پیامبران ارتباطی ندارد; بلکه در این آیه، خداوند به پیامبر و مسلمانان دستور میدهد که افزون بر ایمان به آنچه بر پیغمبر اسلام نازل شده است، نسبت به همةآیات و تعلیمات فرو فرستاده شده بر انبیأ پیشین نیز ابراز عقیده کرده و بگویند: "ما از نظر حقانیت و ارتباط به پروردگار، هیچ گونه تفاوتی در میان آنها قایل نیستیم، بلکه همه را به رسمیت میشناسیم. زیرا همه آنان، رهبران الهی بوده، و همگی برای هدایت مردم مبعوث شدهاند."(تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج 2، ص 493، دار الکتب الاسلامیه.) 2. در برخی از آیات قرآن،به برتری بعضی از پیامبران بر بعضی دیگری تصریح شده است. به عنوان نمونه در آیة شریف زیر میخوانیم: " تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَیَ بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن کَلَّمَ اللَّهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَـَتٍ وَءَاتَیْنَا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَـَتِ وَأَیَّدْنَـَهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ;(بقره،253) بعضی از آن رسولان را بر بعضی دیگر برتری دادیم; برخی از آنها، خدا با او سخن گفت، و بعضی را درجاتی برتر داد و به عیسی ابن مریم نشانههای روشن دادیم، و او را با روح القدس تأیید نمودیم." دلیل این نابرابری نیز، تفاوت در مأموریتشان بوده است.(همان، ص 184) 3. برخی از آیة شریف "وَجِئْنَا بِکَ عَلَیَ هَـََّؤُلاَ َّءِ شَهِیدًا ;(نسأ،41) در قیامت هر پیامبری گواه امت خویش است، و تو گواه همة پیامبران، استفاده کردهاند که پیامبر اسلام، از همه پیامبران دیگر برتر است.دلیل این برتری را نیز، برتری آئین او عنوان کردهاند.(المیزان، علامه طباطبایی;، ج 2، ص 310، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.) 4. این گونه تفاوتها در درجات پیامبران، به هیچروی به معنای وجوه تبعیض و نابرابری میان آنان نیست. دلیل این ادعا، همان آیه مورد استناد در پرسش و آیات مشابه دیگر از جمله آیههای 152 ـ 150 سورة مبارک نسأ است که در آنها، به فرق گذارندگان میان پیامبران کفر اطلاق شده است.
درباره این سایت